fredag 15 juni 2012

Tänk vad tiden går.....

 Min Farmor
Idag är det en stor dag, min farmor Rut
fyller 85 år. Det är inte dåligt det.
Hon är fortfarande piggelin, hörslen är väl inte
den bästa men det är inget att orda om och hon bor
fortfarande hemma på sin egen gård.
Gården som hon och farfar flyttade in i för en himla massa år sedan och som de sen brukat tillsammans.
Det blev många och långa dagar i ladugården och på åkrarna.
Jag minns hur det var att sova över där och vakna på morgonen, ofta ensam kvar inne för de hade redan gått ut till korna och hästarna.
Jag brukade klä på mig och tassa ner till lagår´n och klappa kalvarna och se på när korna mjölkades.
Hjälpa farfar att bära hö och ösa på lite melass...
Starta mjölkvarnen och låta den gå ett par varv tills man hörde en duns....och ut ramlade en och annan jätteråtta.
En katt blev en gång av med ett öga i slagsmål med en råtta..
Sen var det dags för frukost.
Farmor tog fram den röda mjölkkannan i plast och så
blåste vi undan grädden och fyllde på glasen.
Tänk, vilken smak.
Tänk, vilka minnen.....
 Farfar är borta sen många år men farmor hon gnetar på.                                                              
Hon pratar med sin katt och matar sina hönor, bär ved och
eldar i kökspannan.
Klipper gräset och fejar och donar.
Ryggen värker och kroknar lite mer för var vecka men
hon ger sig inte.
Hon vill inte lämna sitt röda hus för det lätta livet i byn.                                                           

Och imorgon ska vi hålla kalas med farmor som huvudperson.
Vi ska samlas runt ett stort bord, lyfta våra glas och sjunga för
henne och hylla henne och hennes slit i alla år.
Och många friska år till ska vi önska henne.
Vi är många. Farmor  har 4 barn, 14 barnbarn och ännu så länge 8 barnbarnsbarn och några bonusbarnbarnsbarn.....
Det ska bli spännande att träffa de, vissa av oss har inte träffats på över 5 år...
Hur ser vi bara ut?
Och hur är vi?
Vi kommer att ha mycket att prata om och farmor kommer att bli omkramad många många gånger...
Jag är stolt över min farmor.
Jag hoppas att jag kommer att bli lika pigg som hon är när jag är 85 och att jag också får många härliga minnen att minnas.
Min farmor, någons mormor, pappas mamma och mammas svärmor. Barnbarnens gammelfarmor och till och med oldefarmor o oldemormor till några små.
Tänk vad mycket man kan bli på en livstid.
                                                                    

1 kommentar: