tisdag 12 juni 2012

Hyresgäster!

 Änteligen har vi fått hyresgäster i fågelholken som vi satte upp för
 två år sedan nu.
Mycket trevligt att sitta och vila ögonen på.


Talgoxarna som bestämde sig för att bo i vår mellanvägg på altanen som vanligt har redan fött upp sina ungar och som nu har lämnat boets trygga hamn.

Herr och Fru Talgoxe var riktigt uppretade på min man en dag då de höll på att flytta in...det är nämligen så att två år i rad när ungarna börjar bli flygfärdiga och ska vingla sig ut ur väggen har de trillat ner mellan väggarna och gått ett grymt öde till väga.
 Ett par gånger har jag lyckats rädda de genom att ta bort panelen på huset men det funkar ju inte att göra så vart år så därför bestämde då min man sig för att;
Nej, i år får ni bo nån annanstans och lade upp brädor för att de inte skulle komma in....oj, oj, oj vad det tjattrades och kvittrades när han sedan satt på trappen och tittade på de lurade pippifåglarna..
Men tji fick han...de hittade in iallafall och en kull ungar som kvittrade så fort de kom med mask var som musik när vi satt på altanen...och jag tror att de alla kom ut i år för hålet ner i avgrunden var ju tilltäppt!

Idag satt jag och lyssnade på dessa fåglars små bebisar som kvittrade lika ihärdigt när mamma och pappa kom med feta maskar och dödsångestsurrande flugor och småkryp...

Vad är det för sorts fågel?
Kan nån tala om det för mig för jag vet inte......
Har ingen fågelbok och är kass på fåglar.
Men fina är dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar